Als startende ondernemer voet aan de grond krijgen is niet per se heel eenvoudig. Je bent helemaal nieuw in de markt dus de kans is groot dat toekomstige afnemers jou nog niet 1,2,3 kunnen vinden.
Wat moet je dan doen om toch voet aan de grond te krijgen? In de eerste fase zal het vooral afhangen van een actieve benadering richting de afnemers. Nieuwe klanten komen nu eenmaal niet aangewaaid. In deze blog deel ik mijn tips.

Weet wat je verhaal is
De allereerste stap is ervoor zorgen dat je voor jezelf helder hebt waar jij en je bedrijf voor staan. Dan weet je ook welke ideale klant daarbij past en dat helpt je om hen te vinden. Voorafgaand aan het werven van klanten is het daarom zinvol om jezelf een paar vragen te stellen. Wat zijn mijn talenten en zwaktes? Voor wie is mijn product/dienst relevant? In welke sector pas ik thuis? Ook zou je een pitch klaar kunnen maken, zodat je in enkele zinnen jouw business kunt omschrijven.
Waar ik wel even voor wil waarschuwen is dat je niet te statisch moet blijven vasthouden aan dit eerste verhaal. In de loop der tijd zal je bedrijf ontwikkelen en groeien, dan is het helemaal oké als je verhaal en misschien wel je ideale klant verandert. Dat betekent dus ook dat je geen uren hoeft te piekeren over jouw missie en doel, het hoeft niet perfect.
Maak jezelf zichtbaar
Hoewel je in de eerste periode vooral zelf op zoek zult gaan naar potentiële klanten, is het ook heel belangrijk om vindbaar én zichtbaar te zijn. Zorg dat je voor je bedrijf een professionele website, enkele social media pagina’s en ook een logo ontwikkelt. Vooral het logo zal bijdragen aan de herkenbaarheid van je bedrijf. Want uiteindelijk draait het naast zichtbaar zijn ook om de kracht van herhaling, zodat men je ook gaat onthouden.
Denk maar eens na over je eigen netwerk, hierin zijn vast enkele bedrijven die jij zo op kunt noemen. Wat hebben zij gedaan om zich in jouw hoofd te nestelen? Misschien hebben ze je informatie verstrekt waar je veel aan had of kreeg je wellicht een gratis weggever die je nog steeds gebruikt? Zo moet jij ook afnemers gaan benaderen, jouw bedrijf moet zich gaan nestelen en dan draait het om herhaling, herhaling, herhaling. Waak wel voor onnodige spam of stalkerig gedrag, dat werkt uiteraard averechts 😉 . Enkele tips om jezelf zichtbaarder te maken:
- Verstuur regelmatig nieuwsbrieven met waarde voor je klanten. Hierbij kun je denken aan advies blogs, gratis tips of trends in de sector etc.
- Zorg dat je altijd visitekaartjes paraat hebt, liefst met een freebie of een call to action. Geef bijvoorbeeld korting weg op je visitekaartje. Zo zorg je ervoor dat het waarde krijgt en niet meteen in de prullenbak belandt.
- Verzamel originele relatiegeschenken bedrukt met jouw logo. Bij Maxilia kun je bijvoorbeeld hele originele vinden. Deze kun je dan opsturen naar je klanten of achterlaten na een intake. Een relatiegeschenk is echt niet alleen iets wat je met de kerstdagen aan je relaties kunt geven. Sterker nog, het maakt meer indruk als je het spontaan doet. En zodra een geschenk bij de klant belandt wordt deze steeds aan jouw business herinnert als hij hem gebruikt.
Blijf consistent
Een keer in de week een uurtje Google afstruinen naar de ideale klant gaat je geen vast klantenbestand opleveren. Zeker in het begin zou ik je aanraden iedere dag minimaal 1 uur tijd te besteden aan acquisitie. Een focus uurtje voor klantenwerving, dus bellen en mailen van potentiële klanten, maar ook sociale media en netwerkborrels als deze passend zijn bij jouw doelgroep.
Bouw aan je netwerk
Al die energie die je de eerste weken, maanden of jaren in je bedrijf steekt om klanten te werven. Dat doe je natuurlijk niet voor niets. Je wilt wel iets meer bereiken dan een eenmalige klant. Werk daarom aan het onderhouden van je netwerk. Dat kan op twee manieren goed werken.
- Vraag tevreden klanten om een testimonial. Als jouw klant na afloop van je geleverde product of dienst blijk van waardering geeft, vraag ze dan om een stukje tekst hierover. Die kan je tot in de toekomst gebruiken om nieuwe klanten ook te overtuigen, en zo wordt het steeds iets indirecter en hoef jij niet meer zo hard te zwoegen voor iedere nieuwe klant. Win-win want je hebt zo ook meer tijd over om de opgebouwde relaties met bestaande klanten te onderhouden.
- Onderhoud contact met klanten uit het verleden. Er is niets zo attent als na een periode nog even polsen of de klant nog steeds tevreden is over je geleverde product/dienst. En ook hier kan je weer gebruik maken van een relatiegeschenk. Bedank je klanten nogmaals voor de samenwerking, dat zullen ze zeker waarderen.